Digitalni tragovi glagoljice: chatbot kao vodič

Školski projekt primjer je međupredmetnog povezivanja sadržaja s ciljem da sudionici osvijeste ulogu glagoljaštva u oblikovanju našeg kulturnog, povijesnog i nacionalnog identiteta. Glagoljica je pismo kojim su Hrvati prvi puta zapisali svoj jezik na prijelazu iz 10. u 11. stoljeće. Bez obzira na starost, glagoljica je itekako zanimljiva u 21. stoljeću. Glagoljica predstavlja jedan od najznačajnijih simbola hrvatskoga nacionalnog identiteta zbog čega je umijeće čitanja, pisanja i tiskanja glagoljicom 2014. godine proglašeno nematerijalnim kulturnim dobrom.

Učenicima ćemo ponuditi različite aktivnosti s osnovnom temom glagoljičnog pisma: radionice čitanja i pisanja na glagoljici, likovne radionice, sudjelovanje u natjecanju Glagomatika, oblikovanje sadržaja kojima će zainteresirane učenike poučavati o glagoljici (npr. društvenih i digitalnih igara), snimanje svih aktivnosti i montiranje u dokumentarni film, itd. U konačnici, cilj svih aktivnosti je učenikovo trajno znanje, spoznaje koje će moći primijeniti u budućnosti, ali i prenijeti drugima.

Dio ovog školskog projekta realizirat ćemo i kroz eTwinnig projekt Igrajmo se glagoljicom 5 u kojim smo se uključili ove školske godine. Osim toga, glagoljicom se bavimo i na radionicama za darovite i visokomotivirane učenike te u okviru izvannastavnih aktivnosti.
Mentorice učenicima u svim navedenim aktivnostima su Ana Sudarević, školska knjižničarka i Antonia Colnar Mance, učiteljica Hrvatskoga jezika.

 

Glagoljica + Matematika = Glagomatika

Prvo kvalifikacijsko natjecanje GlagoMatike ove školske godine održano je 24. studenog 2025. Našu su školu u ovom zanimljivom natjecanju predstavljale učenice sedmog i osmog razreda: Iva Pavić (7.b), Ivona Krajačić (7.b), Hana Grčić (8.a), Dora Štedul (8.b), Tea Laslavić (8.b), Karmen Livojević (8.b) i Ivana Vuljanić (8.b). Prema pravilima natjecanja boduju se točno riješeni zadaci i brzina rješavanja. Najbrža i najtočnija natjecateljica naše škole bila je Iva Pavić zauzevši deveto mjesto od ukupno 335 natjecatelja u kategoriji VEDI. Učenica Hana Grčić zauzela je 18. mjesto, Ivona Krajačić 21., a Dora Štedul 29. mjesto. Ostale natjecateljice pokazale su također zavidnu razinu poznavanja glagoljice.

GlagoMatiku je osmislio Tomislav Beronić, zaljubljenik u glagoljicu, koji je prošle školske godine gostovao u našoj školi i održao zanimljivu radionicu pisanja i čitanja glagoljice. Pokrovitelji GlagoMatike su Društvo čuvara baštine Frankopani, Ministarstvo znanosti i obrazovanja te Društvo prijatelja glagoljice iz Zagreba. GlagoMatika je online natjecanje i satsoji se od dvije igre – igre riječi i igre brojeva. U igri brojeva učenici moraju prepoznati i zbrajati brojeve napisane glagoljicom. Igra riječi od učenika zahtijeva prepoznavanje riječi i rečenica napisanih glagoljicom. Učenici se mogu natjecati u tri kategorije: AZ (učenici 1. i 2. razreda), BUKI (učenici 3. i 4. razreda) te VEDI (učenici od 5. do 8. razreda). Natjecanje se satoji od tri kvalifikacijska natjecanja online i završnog natjecanja uživo na kojem sudjeluje deset najboljih natjecatelja iz svake kategorije.

Glagoljati nastavljamo i dalje i pripremamo se za drugi kvalifikacijski krug.

Antonia Colnar Mance i Ana Sudarević

Skip to content